Uitvaart Informatie Hulplijn

Voor al uw vragen rondom overlijden, uitvaart en nazorg

Position paper over duurzame uitvaart

19-06-2019

Op dinsdag 18 juni reikte de brancheorganisatie BGNU een position paper uit over duurzaamheid in de uitvaartsector aan directeur Anja van Wingerden van opleidingsinstituut Après la Vie.

‘Niet iedereen realiseert zich hoeveel mogelijkheden er bij een uitvaart zijn, hoeveel duurzame opties waarmee een uitvaart een eigen en persoonlijk karakter kan krijgen. BGNU, de branchevereniging voor uitvaartondernemingen, vraagt daar nu aandacht voor. Samen met Stichting GreenLeave heeft BGNU een position paper geschreven waarin duurzame opties bij de uitvaart belicht worden en waarin wordt aangegeven welke ontwikkelingen op dat gebied momenteel gaande zijn.’ Tijdens het BGNU NetwerkEvent in het Utrechtse restaurant De Moestuin zal Esther Molenwijk van GreenLeave als spreker optreden.

Duurzame uitvaarten: vraag en aanbod
Het wordt steeds gemakkelijker om een uitvaart duurzaam in te vullen. In de uitvaartbranche zijn in de afgelopen jaren steeds meer duurzame producten op de markt gekomen en dienstverlening wordt steeds duurzamer ingericht. De ontwikkelingen gaan snel!

De bomen en het bos
Zo zijn er in de afgelopen jaren steeds meer alternatieven op de markt gekomen voor de spaanplaten uitvaartkist. Het materiaal en de lijmen die in spaanplatenkisten gebruikt worden, zijn belastend voor het milieu. Kisten van gevlochten wilgentenen of van inlands hout mogen zich in een steeds grotere populariteit verheugen. En zo zijn er meer punten waar het steeds gemakkelijker wordt om voor milieuvriendelijke producten en materialen te kiezen: het rouwdrukwerk, de bloemen, de catering, de grafsteen en nog veel meer.

De position paper is hier te downloaden voor geïnteresseerden.

GreenLeave werd in 2014 gelanceerd om duurzaamheid in de uitvaartbranche te promoten.

Wat fijn dat jullie me persoonlijk terugbelden, daardoor kon ik mijn vraag iets makkelijker duidelijk maken. Bedankt!

Mw. A. de Graaf-Stapper, Ruinen
  • Uitvaart informatie hulplijn op Facebook